اعدادی روی لاستیک ماشین ها وجود دارند که حاوی اطلاعاتی برای استفاده بهتر ما هستند. آیا تا به حال به معانی آن ها توجه کرده اید؟ اگر شما هم الان به این فکر افتاده اید که اطلاعاتی راجع به این اعداد بدست بیاورید با ما همراه باشید.
معنی اعداد روی لاستیک خودرو
کد سایز تایر
این کد اطلاعات زیر را ارائه می دهد :
نوع سرویس لاستیک | ساختار داخلی |
عرض بخش | قطر رینگ |
نسبت ابعاد | شرح خدمات ( شاخص بار، رتبه بندی سرعت ) |
.
.
نوع سرویس لاستیک
قبل از اعداد، یک یا دو حرف یا فضای خالی وجود دارد این به معنای نوع سرویس لاستیک است که اطلاعاتی در مورد نوع وسیله نقلیه مورد نظر برای تایر ارائه می دهد. این حروف عبارتند از :
◀ P _ لاستیک برای وسایل نقلیه سواری شامل: 1 : خودروهای معمولی 2 : وانت های سبک با ظرفیت بارگیری ¼ تا ½ تن 3 : خودرو های شاسی بلند (SUV).
◀ LT _ لاستیک برای کامیون های سبک مثل : 1 : بعضی از SUV ها 2 : پیکاپ های متوسط و سنگین با ظرفیت بارگیری ¾ تا 1 تن.
🔺 توجه: LT همچنین می تواند به عنوان پسوند کد باشد، به این معنی که لاستیک برای وسایل نقلیه سنگین (لاستیک های پایه پهن و شناور) است.
◀ ST – یک تایر مخصوص تریلر است که در تریلرهای برقی، ماشین و قایق استفاده می شود.
◀ T – لاستیک موقت یا زاپاس. این ها تایر هایی هستند که تا تعمیر یا تعویض لاستیک اصلی قابل استفاده اند.
◀ C _ این نشانه یعنی تایر تجاری است. برای کامیون یا ون های حمل و نقل. این حرف معمولاً در انتهای توضیحات اندازه همراه با محدوده بار (B، C یا D) قرار دارد.
◀ M _ لاستیک برای موتور سیکلت است.
عرض بخش
اولین سه شماره بعد از حروف (در صورت وجود حروف) روی لاستیک، عرض آن را نشان می دهد. اندازه گیری فاصله از وسیع ترین نقطه دیواره جانبی داخلی تا دیواره جانبی مقابل محاسبه می شود. در ضمن این عدد بر حسب میلی متر است. عرض لاستیک بسته به رینگ می تواند متفاوت باشد.
نسبت ابعاد
رابطه عرض و ارتفاع تایر بر حسب درصد است. یعنی زمانی که در بخش قبل عرض لاستیک ذکر شده و شما در این بخش نسبت ارتفاع و عرض را به صورت درصد دارید، می توانید ارتفاع تایر را محاسبه کنید. به عنوان مثال اگر نسبت ابعاد 55 درصد باشد و عرض 205 میلی متر در نتیجه ارتفاع تایر 112.75 میلی متر خواهد بود.
🔺 نکته : گاها ممکن است نسبت ابعاد سه رقمی باشد. این به این معنی است که بر حسب میلی متر است.
اگر یک تایر دارای نسبت ابعاد 55 یا کمتر باشد، یک لاستیک کم حاشیه است که معمولاً برای وسایل نقلیه اسپرت استفاده می شود. چنین لاستیک هایی چسبندگی و عملکرد بهتری دارند اما سریعتر فرسوده می شوند.
ساختار داخلی
سه نوع ساختار داخلی وجود دارد.
◀ R _ ساخت شعاعی (Radial). که مدرن ترین نوع لاستیک ها هستند. در این نوع تایر لایه ها به صورت شعاعی و تحت زاویه های مناسب قرار می گیرند. بیش از 98 درصد لاستیک های موجود در بازار از این نوع هستند.
🔺 توجه: برخی از لاستیک ها، عمدتاً آنهایی که از اروپا وارد شده اند، در کدهای خود از حرف “F” بعد از “R” استفاده می کنند. این به این معنی است که تایر دارای ساختار خود نگهدارنده است که توسط سازمان فنی تایر و رینگ اروپا (ETRTO) تصویب شده است.
◀ D _ ساختار مورب. قدیمی ترین نوع تایر هستند که لایه ها به صورت مورب قرار می گیرند.
◀ B _ این نوع لاستیک ساختاری شبیه به D دارد با این تفاوت که یک تسمه اضافی برای تقویت لاستیک روی لایه ها قرار می گیرد.
قطر رینگ
قطر رینگ یک عدد دو رقمی بر حسب اینچ است که فاصله دو سر لاستیک را نشان می دهد. به طور معمول از اعداد رند استفاده می شود مانند : 14، 13، 10، 22 و … . چنین لاستیک هایی را می توانید در اکثر خودروهای سواری مشاهده کنید.
اما گاها لاستیک هایی با قطر غیر رند وجود دارند مثل : 16.5، 14.5 و … . این مدل تایر ها برای استفاده های خاص هستند و نباید با لاستیک های معمولی مخلوط شوند. اغلب برای کامیون های مخصوص کار سنگین و تریلر ها استفاده می شود.
شرح خدمات
شامل دو عدد و حرف است. از سال 1991، مقامات این داده ها را برای همه لاستیک هایی که دارای رتبه بندی سرعت هستند، می خواهند.
شاخص بار
نشان دهنده حداکثر جرمی است که یک تایر با باد مناسب می تواند تحمل کند. لاستیک های سرنشین معمولاً دارای شاخص بار بین 75 تا 105 هستند.
🔺 توجه: به یاد داشته باشید این اعداد لاستیک به شما نشان می دهد که چقدر می توانید روی یک لاستیک بار کنید. بنابراین اگر می خواهید ظرفیت بار کل مجموعه را محاسبه کنید، باید جرم را در 4 ضرب کنید.
رتبه بندی سرعت
حداکثر سرعتی را که تایر شما می تواند گرما را دفع کند را نشان می دهد. معمولاً یک یا دو حرف یا یک حرف و یک عدد است.
کد DOT
کد وزارت حمل و نقل (DOT) باید روی همه تایرها باشد تا برای فروش و استفاده قانونی باشد. این کد شامل یک سری اعداد و حروف است که نشاندهندهی تاریخ و محل تولید لاستیک است. این اطلاعات میتواند به راننده کمک کند تا بفهمد که آیا لاستیک هنوز در دورهی عمر مفید خود است یا خیر.
.
4 رقم آخر این کد هفته و سال ساخت لاستیک است. به عنوان مثال کد 5018 به این معنی است که لاستیک در هفته 50 سال 2018 ساخته شده است. سازندگان لاستیک توصیه می کنند تایر ها را بعد از 6 تا 10 سالگی تعویض کنید.
در کل اعداد روی لاستیک ها اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد ویژگی های فنی، ایمنی و عملکردی آن ها ارائه می دهند که به راننده کمک می کنند تا لاستیک مناسبی برای خودروی خود انتخاب کند و از عملکرد بهینهی آن لذت ببرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ماشین و لوازم جانبی های خودرو به مقالات زیر سر بزنید.